SR-71 Blackbird – extrem ingenjörskonst

SR-71 Blackbird var ett spionplan som deltog i aktiv tjänst i mer än 35 år. Ett flygplan som såg ut som en svart, hotfull skugga som när det först sattes i tjänst i början av 1960-talet var ett exempel på sann ingenjörskonst. Det flög både högre och snabbare än något flygplan innan det. Under de decennier då planet tjänstgjorde genomförde det flera flygningar över Sovjetunionen och andra länder – i många fall utan att de hade någon aning om det.

Vill du utveckla tekniska lösningar som är lika nytänkande som bränslesystemet på en Blackbird var? Kanske håller du på med någon helt annan typ av innovationer. Alldeles oavsett. Om du driver eget företag kan du ansöka om företagslån hos Capcito. De erbjuder företagslån som du ansöker om både snabbt och enkelt. Dessutom utan några dolda klausuler – inga bindningstider, inga extra avgifter. Inget krångel.

Krångligt skulle man däremot kunna säga att det var att flyta ett SR-71. Planets extrema hastighet, strax över mach 3, och höga flyghöjd ställde unika krav på hur det byggdes. Bland annat behövde man använda sig av en unik bränsleblandning och kunde bara lyfta med planet om tankarna inte var helt fyllda. Dels på grund av vikten, men också för att bränsleblandningen var såpass explosiv. Bränslet som krävdes för att starta motorerna var såpas högexplosivt att det antändes vid direkt kontakt med syre. Planet läckte dessutom bränsle som ett såll när det stod på marken – men drog ihop sig när det befann sig i färd. Av de skälen behövde SR-71 alltid tankas i luften direkt efter att det lyft.

Med såpass extrema förutsättningar framstår det som snudd på ett mirakel att planet tjänstgjorde under såpass lång tid som det gjorde.

shesha